donderdag 9 januari 2014







HDR
High Dynamic Range

HYPERREALISTISCHE AFBEELDINGEN ( illustratief, "cartoon")




FOTOREALISTISCHE AFBEELDINGEN






HDR  Wanneer ?

CONTRAST is te groot  ( Onder- en/of overbelichte partijen )

Gebruik van extra verlichting/reflectoren/ND filter


DYNAMISCH BEREIK scène is groter het bereik van de camera

Dynamisch bereik = verhouding tussen lichtste en donkerste partijen
( gemeten in Exposure Value) EV

Mens kan waarnemen toy 24 EV  Camera tot 9 EV



HDR = 32 Bit   Tonemapping = comprimeren HDR image tot een bereik  ( 16 of 8 Bit) dat kan afgedrukt/weergegeven worden.

Resultaat is een LDR

Methode van tonemapping:
Photoshop Highlight Compression  = toepassen van een globaal algoritme ( conversie elke pixel op dezelfde manier)

Photoshop Local Adaption = toepassen (ingewikkeld) logaritme, op elke pixel in relatie tot waarde van omringende pixels = BETER RESULTAAT


Omzetting HDR naar LDR     Enkele RAW afbeelding     Na tonemapping is dikwijls het  natuurlijke globale contrast ( zoals in het origineel) verdwenen  Gevolg: Illustratie/niet-realistisch
                                                    Verschillende opnames


BELICHTING foto veranderen

Kan dmv DIAFRAGMA
                 SLUITERTIJD
                 ISO

Diafragma - Invloed op DOF
ISO             - Invloed op ruis

HDR   Belichting aanpassen dmv sluitertijd ONLY

Gebruik RAW formaat



AUTOBRACKETING   ( use APERTURE PRIORITY MODE !)   3 opnamen in één keer   Snelle opname, beweging blijft beperkt.

BELICHTINGSCOMPENSATIE  -2 EV   O EV  +2 EV    ( meestal voldoende voor een HDR reeks )

MANUAL wijzigen sluitertijd  ( soms enige oplossing als het EV-bereik van de scène zeer groot is)



Gebruik Statief - Afstandontspanner aan te raden


METEN DYNAMISCH BEREIK SCENE

Lichtste opname moet volledig tonaal bereik in de schaduwen vastleggen

Donkerste opname mag geen detailverlies in de highlights bevatten.

HOEVEEL OPNAMES ?

Meestal voldoen 3 opnames

Indien het EV-bereik aanzienlijk groter is dan dat van de camera … méér opnames




VOORDELEN GEBRUIK 1 EV tov 2 EV

- minimaliseert de ruis
- Betere kwaliteit


BEPAAL juiste belichting voor lichtste en donkerste opname

SPOTMETER  Stel het te gerbuiken diafragma in ( Aperture Priority ) en meet het lichtste en donkerste gebied  Noteer de sluitertijden.

eg. Donkerste gebied  1/4de sec   Lichtste gebied  1/125 sec

= 6 stops tussen twee uitersten = 7 door 1 EV of 4 door 2 EV gescheiden belichtingen

Start met donkerste of lichtste belichting en were het rijtje af



PROEFONDERVINDERLIJK   Stel camera in op -2EV en check het histogram !   Clipping Highlights ? Again -2EV   Idem vow shadows

UITLIJNING
Inhoud frames moet identiek zijn
Softwarematig correcties ( tijdens genereren worden afbeeldingen met elkaar vergeleken en worden perspectief, etc aangepast) Uiteraard te vermijden door gebruik statief …

AUITOFOCUS uitschakelen ( handmatig instellen)

WITBALANS   Je kan in Raw de Witbalans aanpassen MAAR dan moet je de foto's eerst naar TIFF omzetten. Auto White BAlance kan je kleurverschuivingen krijkgen.
                          Best mbv wit-grijskaart de witbalans zelf instellen.

BEWEGINGSONSCHERPTE  Bewegende elementen best te vermijden indien mogelijk

SOFTWARE

PHOTOMATIX
HDR PRO Photoshop
HDR Efex PRO NIK
HDR Expose
OLEONO Photoengine

Mogelijkheid om een 32-BITS HDR Afbeelding te combineren en dmv tonemapping een 16- of 8-BITS afbeelding te genereren die op conventionele weergaveapparatuur weer te geven is.


IN GROTE LIJNEN

1. GENEREREN HDR afbeelding

2. TONEMAPPING op toepassen


RAW-BESTANDEN voorbereiden/bewerken

CHROMATISCHE ABBERATIE

WITBALANS

Eventuele problemen kunnen worden verergert door de intensiverende effecten van het HDR proces ( paarse randeffecten, kleurzweem)

Maar ook ruis, stofjes, … onscherpte


VERSCHIL HYPERREALISTISCHE EN FOTOREALISTISCHE AFBEELDINGEN     Afhankelijk Toepassing Tonemapping













Geen opmerkingen:

Een reactie posten