HDR
High Dynamic Range
HYPERREALISTISCHE AFBEELDINGEN ( illustratief, "cartoon")
FOTOREALISTISCHE AFBEELDINGEN
HDR Wanneer ?
CONTRAST is te groot ( Onder- en/of overbelichte partijen )
Gebruik van extra verlichting/reflectoren/ND filter
DYNAMISCH BEREIK scène is groter het bereik van de camera
Dynamisch bereik = verhouding tussen lichtste en donkerste partijen
( gemeten in Exposure Value) EV
Mens kan waarnemen toy 24 EV Camera tot 9 EV
HDR = 32 Bit Tonemapping = comprimeren HDR image tot een bereik ( 16 of 8 Bit) dat kan afgedrukt/weergegeven worden.
Resultaat is een LDR
Methode van tonemapping:
Photoshop Highlight Compression = toepassen van een globaal algoritme ( conversie elke pixel op dezelfde manier)
Photoshop Local Adaption = toepassen (ingewikkeld) logaritme, op elke pixel in relatie tot waarde van omringende pixels = BETER RESULTAAT
Omzetting HDR naar LDR Enkele RAW afbeelding Na tonemapping is dikwijls het natuurlijke globale contrast ( zoals in het origineel) verdwenen Gevolg: Illustratie/niet-realistisch
Verschillende opnames
BELICHTING foto veranderen
Kan dmv DIAFRAGMA
SLUITERTIJD
ISO
Diafragma - Invloed op DOF
ISO - Invloed op ruis
HDR Belichting aanpassen dmv sluitertijd ONLY
Gebruik RAW formaat
AUTOBRACKETING ( use APERTURE PRIORITY MODE !) 3 opnamen in één keer Snelle opname, beweging blijft beperkt.
BELICHTINGSCOMPENSATIE -2 EV O EV +2 EV ( meestal voldoende voor een HDR reeks )
MANUAL wijzigen sluitertijd ( soms enige oplossing als het EV-bereik van de scène zeer groot is)
Gebruik Statief - Afstandontspanner aan te raden
METEN DYNAMISCH BEREIK SCENE
Lichtste opname moet volledig tonaal bereik in de schaduwen vastleggen
Donkerste opname mag geen detailverlies in de highlights bevatten.
HOEVEEL OPNAMES ?
Meestal voldoen 3 opnames
Indien het EV-bereik aanzienlijk groter is dan dat van de camera … méér opnames
VOORDELEN GEBRUIK 1 EV tov 2 EV
- minimaliseert de ruis
- Betere kwaliteit
BEPAAL juiste belichting voor lichtste en donkerste opname
SPOTMETER Stel het te gerbuiken diafragma in ( Aperture Priority ) en meet het lichtste en donkerste gebied Noteer de sluitertijden.
eg. Donkerste gebied 1/4de sec Lichtste gebied 1/125 sec
= 6 stops tussen twee uitersten = 7 door 1 EV of 4 door 2 EV gescheiden belichtingen
Start met donkerste of lichtste belichting en were het rijtje af
PROEFONDERVINDERLIJK Stel camera in op -2EV en check het histogram ! Clipping Highlights ? Again -2EV Idem vow shadows
UITLIJNING
Inhoud frames moet identiek zijn
Softwarematig correcties ( tijdens genereren worden afbeeldingen met elkaar vergeleken en worden perspectief, etc aangepast) Uiteraard te vermijden door gebruik statief …
AUITOFOCUS uitschakelen ( handmatig instellen)
WITBALANS Je kan in Raw de Witbalans aanpassen MAAR dan moet je de foto's eerst naar TIFF omzetten. Auto White BAlance kan je kleurverschuivingen krijkgen.
Best mbv wit-grijskaart de witbalans zelf instellen.
BEWEGINGSONSCHERPTE Bewegende elementen best te vermijden indien mogelijk
SOFTWARE
PHOTOMATIX
HDR PRO Photoshop
HDR Efex PRO NIK
HDR Expose
OLEONO Photoengine
Mogelijkheid om een 32-BITS HDR Afbeelding te combineren en dmv tonemapping een 16- of 8-BITS afbeelding te genereren die op conventionele weergaveapparatuur weer te geven is.
IN GROTE LIJNEN
1. GENEREREN HDR afbeelding
2. TONEMAPPING op toepassen
RAW-BESTANDEN voorbereiden/bewerken
CHROMATISCHE ABBERATIE
WITBALANS
Eventuele problemen kunnen worden verergert door de intensiverende effecten van het HDR proces ( paarse randeffecten, kleurzweem)
Maar ook ruis, stofjes, … onscherpte
VERSCHIL HYPERREALISTISCHE EN FOTOREALISTISCHE AFBEELDINGEN Afhankelijk Toepassing Tonemapping
Geen opmerkingen:
Een reactie posten