maandag 16 december 2013

"KNELPUNTEN"

JOUW  WORLD  PRESS  PHOTO 2013

- Emperor Penguins, mooie actie foto van dieren in vrije natuur.
Foto zonder ellende, oorlog, en slechte menselijke invloeden.

- de foto van Aida. De scherpte van de foto ligt bij de ogen en daar zit alles in: de fysieke maar vooral de geestelijke pijn.


- "joy at the end of the run" van Wei Seng Chen … die uitdrukking op het gezicht van die man, de kracht die die beesten uitstralen …



- gezin met kinderen die vluchten. Onscherpe karakter geeft het "haastige" weer ...
http://www.worldpressphoto.org/awards/2013/general-news/alessio-romenzi/12?gallery=6096


- Gaza  Op de foto is een vader te zien en 4 vermoorde kinderen

http://www.worldpressphoto.org/awards/2013/spot-news/bernat-armangue/09?gallery=6096



- Paarden- Reflectie
- hoofd paard vooraan is niet zichtbaar; paarden achteraan zijn ook maar gedeeltelijk zichtbaar;
- bij nader toezicht blijkt het ook nog eens een foto in een reflectie te zijn. Prikkelt mijn nieuwsgierigheid: vanuit wel standpunt werd deze foto genomen?
- waterplas onderaan de foto: het lijkt net alsof er echt water op de foto terecht komt;
- een chaotische compositie die mij intrigeert (in plaats van af te stoten)
- wit zwart en redelijk donker


Syrië  Rocket launcher
http://www.worldpressphoto.org/awards/2013/spot-news/fabio-bucciarelli?gallery=6096






SHOW WHAT YOU WANT TO SHOW





KNELPUNTEN

- Tijdiginstellen van de gewenste diafragma, sluitertijd en iso waarden …  zonder te moeten nadenken erover
- Behendigheid in de camera bij het manueel schieten.
- de mist en hierbij de juiste belichting zoeken
- Doordat er op een gegeven moment veel gebeurde, vond ik het moeilijk om selectief te zien in mijn opnamen
- Ik had een goed plaatske uitgekozen vond ik … toen de sint echt aan wal kwam, gewoon werd weggeduwd
- niet veel bezig gehouden met het bekijken van het histogram e.d. natuurlijk wel een beetje, maar het foto's maken en zoeken naar goede foto's leek me op dat moment belangrijker. de 2 combineren is nog niet zo simpel.
- meeste moeite met het snel schakelen. Ik heb alles manueel gedaan, en dat vond ik met de mist best moeilijk.
- die spotmeting vond ik ook écht niet simpel
- Ik ben veeeeeeeel te braaf, ik moet echt flinker zijn en meer durven op mensen toestappen
- Gène om de mensen aan te spreken
- Wanneer het licht verandert dan moet ik eraan denken dat ik eerst de instellingen controleer, vooral in momenten van actie
- De lichtsituatie correct inschatten. Leuke composities snel kunnen bedenken … kort op de bal spelen
- Verder gebruik ik het histogram niet om de belichting te controleren maar beoordeel ik de foto zelf op kleur …
- combinatie foto/histogram is de fotoweergave zo klein dat ik moeilijk kan spieken naar de compositie van de foto
- … voorbereiding is zeer belangrijk. Hoe is de planning en het tijdplan, zodat je kunt weten wanneer je waar moet staan.

-  geen focus/invalshoek gevonden

- Soms zie je zulke mooie momenten, en dan moet je zo snel zijn, want ze blijven verdorie niet staan
- heb getracht om vrij dicht in hun comfortzone te komen en daarom heel veel tijd in communicatie met de mensen doorgebracht ( naamkaartjes !!)

- " Collaborateur" achter scooter.
http://www.worldpressphoto.org/awards/2013/spot-news/adel-hana?gallery=6096


… niet omdat ik dit esthetisch het sterkste beeld vind, maar omdat dit voor mij de sterkste emoties oproept
( een foto beoordelen … eerste indruk "voel ik iets" … ongeacht positief/negatief)

- Zodra ik toestemming had wilde ik niet te lang over het shot doen om mensen niet ongeduldig te maken. Resultaat: vaak net niet (scherp)
- ...ik begin soms zowat aan alles te twijfelen
- heb ook een probleem met de scherptediepte als ik van objectief verander ...
- maar dan denk ik je hebt geen bezoekers gefotografeerd , omdat ik zo bezig was met beweging en scherptediepte ...
- fototoestel moeten gaan laten kuisen , want dat hing héél vol meel

TO IMPROVE

- het snel kunnen terugrekenen van het aantal stops om de balans tussen iso, sluitertijd en diafragma te behouden

- Behendiger worden inzake bediening

- Moet wat aan mijn Frans doen. Zou me zeker helpen met contact maken.




OPMERKINGEN

- Nog nooit een intocht zo beleefd, verbazingwekkend dat niemand is verzocht achter de hekken te blijven.
- Belang van de fotograaf hierin is het registreren maar niet te belemmeren.
Ik denk dat dit gelukt is anders was er waarschijnlijk wel ingegrepen door beveiliging

-communicatie naar zaterdag toe (waar af te spreken...) liep niet zo fantastisch.
- communiceren via facebook … ?

- goede en leerzame dag. Het was alleen jammer dat de Sint ook aanwezig was bij de foto expositie

- Het was een ERG leerrijke dag. Wat ik achteraf wel heel moeilijk vond was de selectie van beelden. Dit vind ik sowieso bij alle oefenshoots die ik in mijn vrije tijd doe, het moeilijkst. Meestal ben ik erg ontgoocheld over de buit. Ik kan me er zodanig op blindstaren dat ik er niet meer wild van word. En als ik een selectie maak, blijkt dat mijn man of vrienden er anderen zouden gekozen hebben ( lichtten zij dit toe en kan je je hierin vinden ?)

- Heerlijk om te zien hoe de groep samenklitte

- Maar deze dag was zeker voor herhaling vatbaar!


GEWELDIGE QUOTES
"Merkte dat ik te snel aan het fotograferen was (helaas iets te laat)"

" De actie was te ver voor mijn 50mm"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten